Právě jsem se vrátil ze včerejšího výletu a uléhám k notebooku, abych ještě zatepla přenesl své pocity mezi čtenáře.
V mysli se žačáí začínají rýsovat prvníí obbr obryyysz člnkku aaa dhgbbbbbbbbbbbbbbbbbb Notebook ukřivděně pípá, masíruji
si čelo a nos, na nějž se mi po půl hodině tuhého spánku čitelně obtiskla klávesa B a přelézám do postele. Čtenáři musí
počkat, tady jde o život... Po probuzení zjišťuji, že mi nohy, záda a ramena někdo vyměnil za cizí, asi o padesát let
starší, a schody se tak stávají smrtonosnou pastí. Konečně mám tedy důvod lehnout si, nikam nechodit a vrhnout se do
psaní slíbeného článku.
Další, v pořadí již třetí, ročník FotoTvrďáka byl svolán na 7. května, 16:00, ke vstupu do Botanické zahrady
v pražské Troji. Už od třičtvrtě na čtyři se tak u vchodu začínaly scházet postavy, vzhledově odlišné od věděníchtivých
zástupů, čekajících v padesátimetrové frontě u poklady.
Zhruba ve čtvrt na pět, když už bylo jasné, že nikdo další v rozumném čase nedorazí (předseda vtipně umístil
čekatelku do fronty, tímto jí děkujeme), jsme se přesunuli do rozkvetlé zahradní expozice. Ačkoli byla opravdu nádherná,
nás, alergiky, nepřiliš nadchla, a rozhodnuto tedy bylo nalézt stánek s občerstvením v domnění, že se zde koncentrace
pylových dráždidel sníží a současně si tak určíme styčný bod pro případ rozpadu skupiny (ony se kytičky v houfu
nefotografují snadno).
Následně jsme tedy (v tomto pořadí) zjistili, že a) stánek existuje, b) Gambrinus mají pouze ve třetinkových
plechovkách, c) mají dobré langoše a konečně za d) že v zahradě jsou kytky.
I takový cynik, kterým od přírody jsem, musel ocenit, že především japonská zahrada v době plného květu má něco
do sebe. Na makrofotografii bylo ale přece jen poněkud větrno, takže nám obdivování květeny nevydrželo příliš dlouho
(přestože mezi námi byli i tací, co předstírali zájem o květenu, ale po bližším ohledání bylo zjištěno, že jen šmírují
procházející dívky) a bylo rozhodnuto o dalším postupu - kolem trojského zámečku podél Vltavy směrem do Holešovic.
Kolem zámečku však nebylo možné jen tak bez zájmu projít a nezastavit se - k návštěvě zahrady svou dokořán
otevřenou branou totiž vyzývavě lákal.
Neodolali jsme, místní výzdoba je citlivě zrekonstruovaná a osošení poutavé. V jedné ze soch, hlídajících
schodiště někteří šťouralové našli jakousi potvoru, která při nakouknutí do otvoru ostře syčela a tvářila se, že bude
své poctivě nabyté území zuřivě bránit. Abych byl upřímný - kdyby mi oknem do obýváku koukalo deset fotografů a snažili
by se mne vyfotit, bránil bych se taky a u syčení by nejspíš nezůstalo.
Naštěstí se přiblížil konec otvírací doby a nezbylo, než se přesunout výše proti proudu Vltavy.
U známého slalomářského koryta, ve kterém v zapadajícím slunci odstřikující kapky vodní tříště uspokojily touhy všech
přítomných kýčařů (všimněte si, jak nikoho nejmenuji), jsme strávili několik minut a pak už nás čekala jen cesta přes
vodu. Kudy? No přece po tramvajovém mostě! Že po něm jezdí tramvaje? To sice ano, ale i my se vejdem... Jen nechtějte
slyšet, co si o nás řidič linky číslo 17 velice nahlas a od plic myslel :)
Konečně jsme dorazili do Holešovic, jmenovitě do restaurace Dobré světlo. Název zní celkem fotograficky, že?
Pan majitel je fotograf, duše dobrá a fotografii i fotografům přející - navíc nějakou "shodou okolností" zde
měl své fotografie vystaveny jeden ze slovutných prvních předsedů FotoTvrďáka, pan Zdeněk Tichý. Po opulentní večeři,
spojené s doplněním iontů, jsme tak tak stíhali poslední metro... A kam že se jelo? No přece na noční moderní
architekturu - cílem byla stanice Budějovická, v jejíž blízkosti odvážné novostavby vznikají netušeným tempem.
Okolí Brumlovky se v poslední době stává sídlem velkých, drahých a bohatých firem a o skleněná a betonová
monstra tu tedy není nouze. Nás však na první pohled zaujme rozestavěná budova, kde pracuje dělník s rozbrušovačkou -
daleko létající jiskry a pouze úsporně nasvícený objekt skýtá nádherný pohled. Než však stačíme rozestavit
stativy, dělník si nás všímá, přerušuje práci a my máme po žížalkách. Přenášíme stativy "o dům dál" (když už jsme je
vytáhli) a zvěčňujeme noční pohled na okolostojící budovy. Konečně nám ale dochází, čím to je, že jsou tyhle velké
a bohaté firmy tak velké a bohaté - mimo jiné proto, že důsledně šetří. A to i na nočním osvětlení svých sídel...
Nezastíráme mírné zklamání a bočními uličkami procházíme na Pankrác. Cestou ovšem potkáváme spoře osvětlený
podchod pod dálnicí a (ačkoli jsou dvě hodiny po půlnoci) nastává masové fotografování duchů, spojené se soutěží
o nejpomalejší chůzi. Náhodní kolemjdoucí vyděšeně prchají.
Potkáváme jakési ohrazené parkoviště a stínohra na jeho zdech nenechala Zdeňka T. chladným. Navzdory svému
přesvědčení si po několika neúspěšných pokusech půjčuje stativ a vytváří monumentální dílo. Nás zaměstnává coby špatně
placený kompars a narozdíl od něj tak pro další generace zůstaneme jen bezejmenným davem.
Cestou z Pankráce se snažíme zachytit nejprve mrakodrap Motokovu s měsícem v těsné blízkosti, pak
provoz na přilehlých křižovatkách a postupně se kolem sídla PPF dostáváme ke stanici Pražského povstání a novostavbě
ČSOB. (Zde bych rád podotkl, že světelný smog je něco příšerného - při několikavteřinových expozicích stačí i poměrně
vzdálená lampa pouličního osvětlení na to, aby udělala na fotografii lokální závoj a znehodnotila tak jinak vydařenou
fotografii. Mám ale dojem, že se s tímhle problémem budeme muset naučit žít, lepší už to asi nebude.)
Pozvolna docházíme ke Kongresovému centru, s nadějí, že bude alespoň decentně osvětleno. Naše zklamání nezná
mezí - i zde se šetří a osvětleny jsou jen reklamní plochy. Navíc přilehlá benzinová pumpa poskytuje jen základní
sortiment a jako na potvoru v tuto hodinu neprovozuje bufet.
Zvolna nastupuje trudnomyslnost... Snažíme se tedy celkovou skleslost zahnat alespoň horkou kávou z automatu.
Daří se, alespoň pro nejbližší chvíle, které využíváme k fotografiím ve světlech zmíněných velkoplošných reklam i
k "netradičním" pohledům na Nuselský most. (Mimochodem: Věřili byste, že se ta lávka nad magistrálou po průjezdu
autobusu rozhoupe tak, že fotografovat ze stativu je téměř vyloučeno?)
Začíná nám být zima a hledáme útočiště. Procházíme tedy přes most směrem k centru, přes I.P.Pavlovu, Žitnou,
Karlovo Náměstí a Vodičkovu na Václavské náměstí, kde nacházíme alespoň otevřený McDonald's. Naprosto sice chápu
snahu autora nábytku o to, aby se návštěvníci příliš pohodlně neusazovali a po jídle se urychleně vzdálili, ale ty
"barové stoličky", které pod zadkem kloužou a sedícího shazují, bych nepřál ani nejhoršímu nepříteli.
Přečkali jsme ale nejhorší část noci a obloha začíná světlat.
Procházíme přes Můstek směrem ke Staroměstskému náměstí a dál ke Karlovu mostu.
Turisté tichnou, město se začíná probouzet a ptáci řvát. Je zvláštním zážitkem vidět tato místa, obvykle takřka
neprůchodná, nyní však naprosto pustá a liduprázdná. Karlův most se ale tyčí přes Vltavu, jako kdyby se nechumelilo,
a my se snažíme, stejně jako statisíce fotografů před námi, zachytit zvláštní atmosféru tohoto místa.
Vychází slunce. Pod mostem chytají z lodí rybáři ryby, probouzí se racci, slunce se snaží rozehnat lehký
opar nad Prahou a na mostě si s davem nově přišedších turistů začínáme výrazně překážet. Je načase toto místo opustit,
ale kam teď? Přece na pořádnou snídani! A když na pořádnou snídani, tak do pekárny Paneria v Kaprovce. Zrada! Je totiž
8.5. a o tomto svátku mají otevřeno zcela netradičně až od osmi. Předsunutá hlídka však objeví, že
Paneria v Dlouhé má i přes státní státek otevřeno již od sedmi, a my tedy nezhyneme. Obsluhující dámy jsou
navzdory našemu nepříliš důvěryhodnému vzhledu příjemné a ochotné - a to ani netuší, že právě zachraňují naše životy.
Demokraticky rozhodujeme, kam dál. Človek by čekal, že když máme ten státní svátek, někde se bude pořádat
nějaká akce k oslavě konce války, shromáždění anarchistů (jako že jim je to jedno) nebo demostrace nacionalistů
(jako že jim to tedy rozhodně jedno není). Pointa je prostá: nedělo se nic. Zajeli jsme ale přesto na
Letnou (co kdyby náhodou), ale nepočítám-li venčitele psů či osamělé běžce, bylo nás na celé letenské pláni asi deset.
Rozcházíme se, někteří z nás odpočívají a sbírají síly k dalšímu putování, jiní fotografují, co se nechá.
Jediné dvě akce, o které jsme se dozvěděli, bylo buď kladení věnců na Vítkově, kam se nám příliš nechtělo,
nebo přísaha nových vojáků na Hradě. Z Letné je přece jen blíž tam a tedy vyrážíme. Cestou nás ale míjejí desítky
autobusů a stovky lidí, mířících stejným směrem -
zřejmě se jedná o událost, jejíž dopad a oblíbenost jsme hrubě podcenili. Na místě samém to podle toho také
vypadá - míjí nás poslední nastupující jednotka a pak už vidíme vidíme jen různě barevné čepice přísahajících, v davu
se téměř nedá dýchat. Chose si ale přesto se svou přirozenou drzostí vybojoval vyvýšené stanoviště a tak je jediným
z nás, kdo bude mít nějakou použitelnou fotografii.
Vzdalujeme se na malou svačinku - pivo a něco malého k zakousnutí v blízkosti Loretánského náměstí nemůžeme
vynechat. Sedí se příjemně, ale obsluha se nečekaně tváří, jako kdybychom tam ani trochu nepatřili. Dojídáme, dopíjíme,
balíme, prodereme se Pražským hradem a po starých zámeckých schodech scházíme na metro Malostranskou - jede se na Olšany.
Přestože Olšanské hřbitovy pozoruji každý den z okna mého zaměstnavatele, nikdy jsem tam nebyl, nicméně jsem
ujišťován, že procházka po hřbitovech je standardní součást života fotografa. Po nějaké době na hřbitově ve mně ale
narůstá pocit, že tam nepatřím, všichni to ale bereme s humorem, s tím, že jsem na to ještě moc živej. Vzápětí usedám
na lavičku a vnímám atmosféru tohoto místa - a onen zvláštní pocit sílí a začíná se měnit téměř v paniku. Doslova
prchám ven, poslední metry navzdory únavě už téměř běžím... Zbytek výpravy ale nic zvláštního nepociťuje a návštěvu
si vychutnává, domlouváme se tedy, že oni si ještě projdou část hřbitovů směrem ke Flóře, já se podívám po okolí a
u metra si dáme sraz.
Kýžená doba nadešla, Palác Flóra nás pohltil, je čas na oběd i na vyhodnocení a uzavření celé akce. Čínská
kuchyně nám jde k duhu a nálada se opět zlepšuje, zvláště poté, co Zdeněk Tichý vytahuje zasloužené diplomy a vepisuje
do nich naše jména. Ozývá se s blahopřáním i druhý první předseda Jakub Kencl, který nás ostatně podporoval po telefonu
v průběhu celých 24 hodin včetně noci, přicházejí i další gratulace a gratulanti. Z původního počtu patnácti účastníků
nás celý maratón absolovovalo pět...
Oficiálně tedy ukončujeme FotoTvrďáka 2006 společnou fotografií, kterou pořizuje čerstvě dorazivší Blanka Polová,
současně nás dekoruje nečekaným bonusem a rozdává čepičky Paladixu. Za sebe mohu říci, že ji budu nosit rád, kdykoli
jí vezmu do ruky, vzpomenu si, kdy a při jaké příležitosti jsem k ní přišel. Akce byla totiž (navzdory naprostému
nezájmu veřejnosti o oslavy státního svátku) velice vydařená a opět nám ukázala, že hranice fyzických, tvůrčích i
duševních možností máme mnohem dál, než si mnohdy přiznáváme - zvláště, když kolem sebe máme kamarády, spolutrpitele
a dobrou náladu. A o to jde při podobných příležitostech především.
Díky.
|