V únoru roku 1986 uvedla firma Canon na trh kinofilmovou zrcadlovku,
primárně určenou pro reportážní fotografii,
jako následníka v té době již zastarávajícího profesionálního modelu A-1 (byl uveden na trh v dubnu roku 1978), a který,
přestože získal značnou oblibu u mnoha profesionálních fotografů po celém světě, přestával vyhovovat vzrůstajícím
nárokům svou celkovou koncepcí. Ačkoli bylo veřejností očekáváno tělo s AF, Canon zůstal u profesionální třídy u
manuálního ostření především kvůli značnému rozšíření FD objektivů i dalšího příslušenství mezi profesionálními
fotografy. První komerčně dostupná zrcadlovka s AF byl tedy až Canon EOS 650, uvedený na trh v březnu roku 1987,
avšak Canon T90 zůstal ve výrobním programu až do konce roku 1989, kdy byl na trh uveden první opravdu profesionální
model řady EOS, tedy EOS-1.
Firma Canon u modelu T90 logicky zvolila jako výchozí koncept již odzkoušenou amatérskou řadu T, tedy plně
elektronicky řízené tělo se zabudovaným převíjecím motorem, spolupracující s manuálně ostřenými objektivy s
bajonetem FD, avšak nové tělo se od ostatních z této řady lišilo v mnoha ohledech. Na první pohled je patrný
nový ergonomičtější design (s výrazným gripem, jehož design byl později koncepčně převzatý celou následující
řadou EOS), který pro tento model navhl Luigi Colani. Firemní kódové pro T90 označení bylo "Tank" - ať už pro
novou čelní siluetu, tak i pro značnou mechanickou odolnost nového těla. Plášť je vyroben z polykarbonátů, vnitřní
kostra je odlitek z hořčíkové slitiny, bajonet i dráha filmu jsou pochopitelně kovové, přístroj je vlhkuvzdorný,
elektronika i systém závěrky pracuje i za velmi nízkých teplot, k napájení přístroje jsou použity 4 AA baterie -
toto vše se odrazilo nejen na mírně vyšší hmotnosti, ale i na velmi příznivě položeném těžišti nového fotoaparátu,
kdy tělo spočívá v ruce dostatečně pevně, bez převažování na některou stranu.
Nový Canon T90 přinesl několik technických vylepšení, které vzápětí převzali i ostatní výrobci. Jednalo se například o
nastavovací "kolečko" vedle spouště, které se stalo hlavním ovládacím prvkem fotoaparátu, nebo o systém měření
záblesku - s dedikovaným systémovým bleskem Speedlite 300TL probíhalo měření expozice jednak infračerveným
předblesknutím jako u starších modelů řady T70 a T80, hlavně však přibylo měření dopadajícího světla při otevřené
závěrce odrazem od plochy filmu. Toto samozřejmě nebyly jediné technické novinky - přístroj dostal oproti předchozím
modelům z řady T novou závěrku, takže se rozsah expozičních časů rozšířil od 30 sekund do tehdy špičkové 1/4000
sekundy (se synchronizací záblesku na 1/250s, s bleske Speedlite 300TL je možná i expozice na druhou lamelu závěrky),
stejně tak vylepšení zasáhlo i vnitřní převíjecí motor a jako jedna z prvních zrcadlovek se tak T90 mohla pochlubit
kadencí 4.5 obrázku za sekundu, možné je však i nastavení rychlosti nižší (2fps - v tomto režimu má fotoaparát
výrazně nižší spotřebu, převíjení je i podstatně tišší a film je méně namáhán) či expozici po jednotlivých snímcích.
Dalším úpravám neunikl ani hledáček a podstatně se zlepšila informovanost fotografa o funkci fotoaparátu - v hledáčku
se na červeně svítícím LED displeji zobrazuje nastavený čas a clonové číslo, indikátor zapnuté expoziční kompenzace,
symbol připravenosti blesku, indikátor aktuálně používaného způsobu měření, počítadlo snímků a opět do té doby běžně
nevídaná stupnice expoziční paměti pro režim bodového měření scény. Jediné, co může chybět, je informace o právě
používaném expozičním programu - tato informace se nachází pouze na velkém LCD displeji v pravé horní části fotoaparátu
(u LCD je možné zapnout podsvětlení a tak jeho čitelnost není snížena ani za zhoršené viditelnosti). Hledáček obsáhne
94% motivu při zvětšení 0.77, k dispozici je i široká řada jednoduše výměnných matnic od základní s fresnellovým
klínem a mikrorastrem přes rastrovou pro použití při fotografování architektury po speciální s ryskami či rámečky.
Měření expozice je možné zvolit ve třech režimech - průměr, se zvýhodněným středem (18%) a bodové (2.7%). Expoziční
programy se také dočkaly přepracování a rozšíření - k dispozici je jich celkem 9, je tedy stejně jako u starších
modelů možné využívat priorotu clony, prioritu času a dva obecné programy (liší se průběhem kombinací časů ma clon
pro stejnou hladinu osvětlení), přibyly však tři další specializované pro práci se širokým ohniskem (ve zkratce
řečeno - pokouší se udržet maximálně zacloněný objektiv), stejně tak jsou dostupné další tři pro práci s teleobjektivy
(snaží se dosáhnout co nejkraších časů). Samozřejmě nechybí ani možnost plně manuálního režimu či měření při pracovní
cloně - především tato možnost je ideální při práci s nestandardním příslušenstvím, ať už je to makroměch, nebo
například objektiv s redukcí M42/FD. Ke všem expozičním programům lze přiřadit funkci SafetyShift, která, dosáhne-li
nekterý z expozičních parametrů mezní hodnoty, automaticky (navzdory právě zařazenému programu) přiřadí správný čas
či clonu. Jestliže je tedy např. nastaven program Wide-1 a z kombinace osvětlení scény a citlivosti filmu teoreticky
vychází kombinace clony 22 a času 8 sekund, přičemž v tomto programu je nejdelší možný osvit časem 4 sekundy, dojde
k jeho použití a odclonění o jeden stupeň - dogmatické trvání na použitém programu by bez SafetShift vedlo k
podexpozici.
Za drobnou nevýhodu se dá označit absence bracketingu a předsklopení zrcátka (MLU) - jak již bylo řečeno, byl tento
přístroj koncipován od základu jako reportážní a tyto funkce byly z jinak vynikajícího fotoaparátu vypuštěny, ačkoli
jejich implementace byla technicky možná - z tohoto pohledu je ovšem zvláštní, že tělo zvládne kupříkladu multiexpozici.
O funkci MLU je možné přístroj poměrně snadno dovybavit vestavbou čipu, dodávaného třetí stranou, absence bracketingu
už bohužel tak snadno řešitelná není.
Pro uchování expozičních údajů byly jako zvláštní příslušenství dodávány dva typy výměnných řídících datových stěn -
obě samozřejmě uměly to, co se od datové stěny především očekává, totiž vložení aktuálního data i času na právě
exponované políčko, ale dále se lišily "užitečnými drobnostmi" - stěna Data Command Back 90 umožňovala tisk kompletních
expozičních údajů do plochy mezi exponovaná pole (a kdo z nás by tuto možnost neuvítal na libovolném současném
kinofilmovém těle), stěna Data Memory Back 90 pak disponovala pamětí pro cca 30 filmů a byl k ní dodáván interface
pro (tehdy) perspektivní domácí 8bitové počítače standardu MSX - jednalo se tedy o ideového předchůdce dnešních
EXIF informací. Krom těchto funkcí obě stěny navíc plnily funkci časovače pro časosběrné série či velmi dlouhé časy.
Obě datové stěny dnes bohužel patří mezi rarity a jejich cena v bazarech či aukcích zhruba odpovídá ceně celého těla
T90...
I z dnešního pohledu (2004) je Canon T90 mimořádně zdařilý fotoaparát,
který je možné v bazaru či aukci získat za velmi rozumnou cenu (ceny za různě "ojetá" těla se pohybují v rozmezí
7.000-12.000Kč), stejně tak originální objektivy s bajonetem FD patří k vysoce kvalitním, avšak lacinějším - ovšem
daní za nižší cenu je ovšem jeho naprostá nekompatibilita s nynějším systémem EOS (vyjma drobného příslušenství -
očnice, kabelová spoušť 60T3 atp.), ať už filmovým, nebo digitálním. Lze říci, že pokud fotograf neplánuje přechod
na digitální platformu a nepotřebuje či nevyužije autofocus, je tento přístroj vhodnou investicí, kdy lze získat
"opravdu hodně muziky za málo peněz", v opačném případě je lepší volbou některé z těl řady EOS - za podobnou cenu
lze získat např. obdobně vybavený EOS 50, ovšem následně musíme počítat s výrazně vyššími pořizovacími náklady na
objektivy i jakékoli další příslušenství.
|