.: Fotogalerie a články:
Všechny zde použité fotografie, texty, nákresy a grafické práce jsou originálními autorskými díly a podléhají autorskému zákonu. Jejich používání, kopírování a další šíření bez výslovného souhlasu autora je zakázáno.

© Pavel Kutina, 1999 - 2025

Webdesign:
© AAweb.cz, 2005 - 2025

Počet návštěv:

517281
 
Pavel Kutina - fotografie
MiniFox
22.9.2010

Házedlo Multiplex Fox

Osazení:
Motor: Turnigy 18-11, 2000kv
Regulátor: Turnigy Plush 6A
Serva: Hobby King 3.7g
Akumulátory: ZIPPY 240mAh 20C, spájeno do 2S
Přijímač: Assan X8 R6, odlehčený - bez krabičky a konektorů
Vrtule: GWS 4.5x4

Trup házedla jsem zhruba v dělicí rovině formy rozpůlil, v zadní části zevnitř odlehčil (zbytečně) a osadil servem VOP. Servo křidélek je zadlabané nastojato ve středu trupu pod křídlem zhruba v místě těžiště, náhon křidélek je vyřešen kanálem. Kabely serv protaženy vnitřkem trupu do prostoru přijímače, všechny kabely bez konektorů, zapájeny přímo do přijímače (jiný, než šestikanálový Assan nebyl po ruce a u něj "odkonektorování" ušetřilo cca 5g plus další cca 1.5g za každý konektor na servu a regulátoru). Křídlo zpevněno vlepením uhlíkového nosníku 3x0.5 mm shora, VOP zpevněna tyčkou průměru 0.8 mm, trup vyztužen po celé déle nosníkem 3x0.5 mm. Řízena jsou křidélka, výškovka a motor.

Zálet:
Napínavý, za mírného větru 2-4m/s. Vyvážení zhruba na 30% hloubky křídla, výchylky křidélek i VOP cca 30 stupňů na obě strany. Model po startu dokázal svoji obratnost, při prvním přistání jsem se docela zapotil, velké výchylky mu dodávaly výrazně akrobatické ambice. Následně výchylky zmenšeny postupně až na 20% (křidélka) a 30% (VOP), vyvážení ve větru postupně více ke předku, až do cca 25% hloubky profilu u kořenu. Letová váha upravena na 95g.

Na vysílačce mám nastavené stopky na plyn na cca čtvrtinu dráhy (to se tak akorát začíná motor rozumně roztáčet) na šest minut motorového času. Na jednu sadu akumulátorů (2S 240mAh) MiniFox vydržel ve vzduchu cca 20 minut, při dobíjení jsem do akumulátorů dodal cca 150-160mAh, takže by to asi ještě minutku motorového letu sneslo.

Opravdu to není model na klidné polétání, naopak s plným plynem udělal dva a půl loopingu (ze třetího mi utekl do strany s výkrutem), výkrut -zřejmě vzhledme k celkové geometrii i tvaru křídla a absenci směrovky- udělá velmi sudovitý, na plný plyn létá přijatelně svižně. Let na zádech jsem prozatím nezkoušel, na to má dost času model i já :)

Projevila se i snaha na malé rychlosti spadnout po pravém křídle bez varování. To přičítám především špatnému podélnému vyvážení (jsem to nějak pozapomněl zkontrolovat), takže přiblížení na přistání musí být také maličko rychlejší, než jsem zvyklý, ale dá se s tím žít (i tak doufám, že se to po dovážení mírně zlepší). Tohle zjištění mne ale stálo dvě vrtule GWS. Přestože byly na gumičkovém unašeči, tak když model přistane po přepadnutí po křídle prakticky kolmo, vrtuli i tak rozlomí (vrtule v tu chvíli nemá kam uhnout). Preventivně zkusím osadit nějakou minivrtuli od APC.

To je prozatím po záletu vše, další experimenty budou následovat - každopádně mne tahle malá potvora svojí letuschopností velice potěšila. Zatím ale létá tak, že se musí neustále hlídat a trvale pilotovat (ne jako třeba Easy Glider, kdy prý má člověk po startu obvykle dost času na to najít zapalovač, cigarety, jednu vylovit, ve větru čtyřikrát škrtnout, rozbafat - a model je celou tu dobu ve vzduchu na tom samém místě a ve stejné orientaci :), možná se to pečlivějším dovážením i seřízením upraví.

MiniFox: 1 MiniFox: 2 MiniFox: 3
MiniFox: 4 MiniFox: 5 MiniFox: 6
MiniFox: 7 MiniFox: 8 MiniFox: 9
 Pro přibližnou kalibarci jasu a kontrastu Vašeho monitoru