.: Fotogalerie a články:
Všechny zde použité fotografie, texty, nákresy a grafické práce jsou originálními autorskými díly a podléhají autorskému zákonu. Jejich používání, kopírování a další šíření bez výslovného souhlasu autora je zakázáno.

© Pavel Kutina, 1999 - 2024

Webdesign:
© AAweb.cz, 2005 - 2024

Počet návštěv:

361829
 
Pavel Kutina - fotografie
Černobílá fotografie z digitálních dat
aneb Jak to dělám já

Už mnoho známých se mne ptalo, jak dělám svoje černobílé fotografie, pořízené digitálním fotoaparátem, že vypadají tak "nedigitálně". Pokusím se tedy nyní s vámi o svoje znalosti a některé pracovní postupy podělit.

Přestože existuje mnoho různých způsobů, pomocí kterých lze z digitálních (a tedy barevných) dat vytvořit černobílé fotografie, žádný z nich mne příliš nenadchnul svým výsledkem - fotografie takto vytvořené vypadaly obvykle ploše, voskově či nějak jinak málo plasticky, nebo se mi nedařilo zajistit dobrou opakovatelnost výsledku. Po celkem dlouhém hledání jsem ale nalezl plug-in, který nyní již delší dobu používám a který bych vám nyní chtěl v krátkosti představit, a mé požadavky až na některé drobné výhrady splňuje.

Oním "zázrakem" je plug-in B/W Conversion ze serveru www.Photo-Plugins.com.

 Černobílá fotografie z digitálních dat: 1 Plug-in je primárně určen pro Adobe Photoshop, ale obdobně funguje například i v Zoner Photo Studiu 9 či jiném kompatibilním programu. Po instalaci do fotoeditoru najdeme menu Filter - Photo-plugins - B/W Conversion, po jehož rozkliknutí se objeví vlastní interface. Krátkým pohledem lze obsáhnout vše, co program nabízí:

V pravém horním rohu nalezneme přímo zvolitelnou možnost emulace přednastavenych černobílých filmů (mým favoritem je AgfaPan APX) s možností úpravy všech podstatných parametrů konverze (podíl složek jednotlivých barevných kanálů, nastavení gammy atd.).

Pod touto částí naleznete možnost emulace barevných filtrů (ovšem zde se mi výsledky už tak zdařilé nezdají, při aplikaci filtru často dochází k masivní posterizaci) a ještě níže vpravo lze nalézt možnosti kolorování fotografie (osobně kolorování až na velice zřídkavé výjimky nepoužívám a dávám přednost čistě šedé paletě).

Zhruba uprostřed horní části okna naleznete šoupátka, dovolující nastavit hustotu a hrubost šumu, vkládaného do obrazu jako emulaci zrna. Jelikož zrnem jsem nešetřil ani na svých analogových fotografiích, používám i zde tuto emulaci v hojné míře. Kdo to vyzkouší, snad mi dá zapravdu, že až "ozrněním" dostává ČB fotografie ten správný skoroanalogový "šmrnc".

Pod nastavením emulace zrna je dvojice tlačítek pro uložení či načtení nastavení parametrů konverze.

Konečně se v popisu dostávám k levé části okna, kde je umístěn živý náhled fotografie, ve kterém hned vidíte, jak asi přibližně bude vysledek vypadat. Ono spojení "asi přibližně" je na místě - pro hrubé posouzení tonality je okénko použitelné, ale například již zmíněná zrnitost se na něm pozoruje citelně hůře. Pomůže až 100% vyzoomování, ale pak se zase vytrácí ona operativnost náhledu...

Tolik k popisu programu, nyní bych rád uvedl něco málo z praktických zkušeností:

Po konverzi je vhodné ještě jednou zkontrolovat histogram - podle nastvení je možné, že úrovně někam "uhnuly" a je dobré je doladit. Nejčastěji se to samozřejmě stává při emulaci zrna, kdy fotografie celkově lehce zašedne.

 Černobílá fotografie z digitálních dat: 2  Černobílá fotografie z digitálních dat: 3 Pokud se pokusíte konvertovat fotografii v 16 bitových barvách, pak zjistíte, že okno náhledu zčernalo a není na něm vidět zhola nic. Jedná se totiž o jedno z mála omezení tohoto programu - autoři plnou podporu 16 bitů slibují už přes dva roky, ale zatím se na jejich webu nic viditelného neděje. Pokud tedy hodláte takto vytvořené fotografie nějak dále tonálně upravovat, psychicky se připravte na řešení problémů s posterizací.

Používám jeden malý trik: Fotografii tonálně upravuji "nahrubo" v 16 bitových barvách, do 8 bitů je konvertuji jen pro převod do ČB. Po konverzi je převedu opět do 16 bitů a následně o několik pixelů zvětším (nebo provedu ořez se zvětšením do původní velikosti). Tím donutím editor, aby si chybějící odstíny šedé v přechodech dopočítal. Pokud toto nestačí, přidám do fotografie ještě jemný barevný šum a poté provedu desaturaci. S trochou opatrnosti se tak dá problémům s posterizací vyhnout - zjemní se tak přechody na hranách jednotlivých ploch stejného odstínu. Samozřejmě tak není možné zachovat stejné množství odstínů šedé, ale oko touto metodou celkem slušně oklamat lze...

Dalším drobným záporem je, že plug-in nepodporuje práci v dávkovém režimu a tedy, pokud vyžadujete zpracování více fotografií stejnými parametry, nezbývá, než u každé z nich odkliknout přednastavené hodnoty ručně (program si naštěstí ty poslední použité pamatuje).

Ještě bych přidal jednu drobnost "z mé dílny": Pokud provádím konverzi fotografie z RAWu (v drtivé většině případů ano), pak pro jeji převod do ČB varianty volím nastavení převodu pro fotografie více saturované, tmavší a s nižším kontrastem, zmíněnému plug-inu totiž pak daleko více chutnají...

A proč vlastně tyhle problémy s řešením posterizace a dalších drobných neduhů podstupovat? Jednak jsem nenalezl jiný plug-in, který by tolik splňoval mé představy o výsledné fotografii i ovládání, a jednak je plug-in B/W Conversion distribuován jako "donationware". Ke stažení je k dispozici na serveru www.Photo-Plugins.com, v případě spokojenosti můžete (a máte) pouze zaslat malý dar na podporu dalšího vývoje.

Za sebe mohu opravdu program dopoučit - pro mé využití (až na výše uvedené výhrady) vyhovuje a rozhodně patří k tomu lepšímu, co se dá v uvedené oblasti najít.

Článek vznikl pro server Paladix.cz, kde byl publikován 13.9.2007.
 Pro přibližnou kalibarci jasu a kontrastu Vašeho monitoru